مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای استان عنوان کرد؛

آموزش 200 هزار شهروند خراسانی در طرح تفکیک از مبدأ پسماند خشک

150 نفر اشتغال زایی با اجرای طرح تفکیک از مبدأ پسماند خشک در4شهر خراسان رضوی

آموزش 200 هزار شهروند خراسانی در طرح تفکیک از مبدأ پسماند خشک مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی طرح ها و فعالیتهای گسترده این نهاد در بخش کمک به حوزه پسماند شهرداریهای استان را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی، میثم کرمانی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی در حوزه پسماند و محیط زیست، عنوان کرد: سازمان همیاری تلاش کرده است با بهره گیری از کارشناسان و متخصصان حوزه محیط زیست و تشکیل واحد مدیریت تخصصی محیط زیست سازمان، طرح ها و برنامه ریزی های خوبی را در این حوزه برای کمک به ارتقاء حوزه مدیریت پسماند و مباحث زیست محیطی شهرداریها در شهرهای مختلف استان خراسان رضوی تدوین و پیاده سازی کند.
وی با اشاره به اجرای طرح تفکیک از مبدا پسماند خشک در شهرهای مختلف استان در خصوص روند اجرای این پروژه گفت: این طرح به عنوان یکی از مهمترین پروژه ها و فعالیتهای مشارکتی سازمان همیاری در حوزه خدمات شهری است، که تاکنون با همکاری 4 شهرداری استان در شهرهای چون نیشابور، قدمگاه، عشق آباد و بخش میان جلگه این شهرستان و چناران عملیاتی شده و با سرعت و کیفیت مناسبی در حال اجراست.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی با اشاره به اشتغال زایی برای حدود 150 نفر از نیروهای بومی در این شهرهای استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم، بیان کرد: در پی اجرای این طرح حدود 200 هزار نفر شهروند خراسانی در شهرستانهای نیشابور و چناران توسط آموزشگر ها در خصوص فرآیند و روش تفکیک پسماند خشک در مبدا تولید آن آموزش های لازم را دیده اند.
وی ادامه داد: در اجرای طرح تفکیک از مبدا پسماند خشک، تعدادی وانت بار به صورت وانت ملودی با همراهی کادر اجرایی مجهز به لباسهای فرم متحداشکل و دارای کارت شناسایی، علاوه بر انجام آموزشهای لازم به جمع آوری پسماند های خشک قابل بازیافت از منازل، ادارات و اصناف مختلف در سطح شهرهایی که طرح در آنها جریان دارد، می پردازند.
کرمانی به استقبال مسئولان شورای اسلامی استان و توجه این نهاد به لزوم اجرای مطلوب طرح تفکیک از مبدا پسماند خشک در تمامی شهرهای استان اشاره کرد و افزود: در پی تعاملات خوبی که با اعضای شورای اسلامی استان برقرار شده است تلاش های خوبی برای مطرح شدن این طرح در این شورا و اجرای آن به صورت یک پروژه جامع برای تمامی شهرداریهای استان در حال انجام است.
وی با تاکید بر نگاه ویژه سازمان همیاری به شهرهای کوچک و کم برخوردار استان افزود: پروژه ملی شهرک پسماند ویژه استان یکی از طرح هایی است که در همین راستا توسط سازمان همیاری و همکاری استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست استان در حال پیگیری است که با اجرایی شدن آن علاوه برکمک به حوزه محیط زیست، درآمدزایی و کمک به شهرداریها و ایجاد اشتغال را در بر خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر این طرح در حوزه پسماند تلاشهای خوبی برای راه اندازی مجدد کارخانه بازیافت لاستیک مشهد شده است که این مجموعه ضمن اشتغال آفرینی برای چندین جوان به صورت مستقیم و غیر مستقیم با جمع آوری لاستیک های مستعمل، علاوه بر کاهش مخاطرات زیست محیطی پراکنده بودن این اقلام در طبیعت، محصولات مختلفی را از جمله انواع کف پوش های مخصوص برای مصارف گوناگون روانه بازار کرده است.
وی بیان کرد: در بخش دیگری از فعالیتهای حوزه پسماند با استفاده از ظرفیت موسسه آموزش، تحقیقات و مشاوره شهرداریهای خراسان رضوی به عنوان واحد آموزشی و پژوهشی سازمان همیاری شهرداریها در راستای تحقق استراتژی که هدف آن کمک به ارتقاء و رشد حوزه مدیریت شهری و شهروندی است، تلاش می شود علاوه بر تدوین و اجرای آموزشهای کاربردی و مطلوب کارکنان و پیمانکاران حوزه شهری و شهرداری، برنامه ریزی و اجرای طرح های مختلفی چون آموزش های شهروندی در حوزه تفکیک پسماند از مبدا، آبیاری درختان و حفظ محیط زیست و ... را در دستور کار قرار گیرد.
کرمانی خاطر نشان کرد: با توجه به وجود ظرفیتهای لازم در حوزه مدیریت پسماند و ایجاد مدیریت تخصصی محیط زیست با بدنه کارشناسی و تعامل خوبی که توسط سازمان همیاری شهرداریهای استان با نهادهای مرتبط با این حوزه در سطح کشور برقرار شده است، این آمادگی را داریم تا با همکاری شهرداریها و شوراهای اسلامی شهرهای مختلف استان در حوزه تامین تجهیزات، ماشین آلات، امکانات، مکانهای دفن، اجرای طرح های تفکیک پسماند و ... همکاری و مشارکت داشته باشیم و در ارتقای این حوزه از مدیریت شهری موثر باشیم./م.ا/2146/


  • منبع خبر:
  • گروه خبری: عمومی
  • تاریخ خبر: 18 آذر 1398
  • تعداد بازدید: 1113



موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی