مدیرواحد تخصصی محیط زیستی سازمان همیاری:

استفاده بهینه از منابع طبیعی در جهت ارتقاء شاخصه های مدیریت شهری خراسان رضوی

سازمان همیاری شهرداریها پیشگام در ایجاد اشتغال سبز در خراسان رضوی

استفاده بهینه از منابع طبیعی در جهت ارتقاء شاخصه های مدیریت شهری خراسان رضوی مدیرعامل شرکت پردیسان سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی اظهار داشت: هدف ما در مدیریت تخصصی محیط زیستی سازمان همیاری، استفاده بهینه از منابع طبیعی و ظرفیتهای زیست محیطی بر مبنای توسعه پایدار در جهت ارتقاء شاخصه های مدیریت شهری و همچنین ایجاد حجم قابل توجه اشتغال سبز در استان است.
به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی، سیدمحمد فاطمی به مناسبت هفته منابع طبیعی در رابطه با فعالیت‌های این مجموعه در حوزه های محیط زیستی اظهار کرد: سازمان همیاری شهرداریهای استان بر اساس رسالتی که در حوزه کمک به ارتقاء شاخصه های مدیریت شهری برعهده دارد در حوزه محیط زیست و مدیریت پسماند، تلاش های خوبی را با اجرای چندین پروژه متنوع در دست اقدام دارد که قطعاً کاهش آلایندگی ها و معضلات زیست محیطی و طراوت و شادابی را در شهرهای استان به دنبال خواهند داشت.
وی با اشاره به تلاش های سازمان همیاری شهرداریهای استان در حوزه مدیریت پسماند، افزود: روزانه حدود 55 هزار تن پسماند در کشور تولید می شود که متاسفانه در خوشبینانه ترین حالت 20 درصد از آن در فرآیند تفکیک قرار می گیرند و عدم مدیریت صحیح و علمی این مواد، آسیب های جبران ناپذیری از جمله تخریب محیط زیست، اتلاف سرمایه های ملی، ایجاد مشاغل غیر مجاز و... را به همراه خواهد داشت.
مدیر عامل شرکت پردیسان سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی ادامه داد: به همین منظور در راستای رسالتی که در جهت حمایت از شهرداری های استان برعهده داریم، ضمن بررسی معضلات و مشکلات شهرداری ها در حوزه خدمات شهری و مدیریت پسماند، طرح تفکیک از مبدأ پسماند خشک را در شهرهای مختلف استان به صورت هوشمند آغاز کردیم.
وی خاطرنشان کرد: طرح تفکیک از مبدأ پسماند خشک از مهمترین پروژه های جاری مدیریت تخصصی محیط زیست سازمان قلمداد می شود که در شهرهای نیشابور، چناران، قدمگاه، عشق آباد، و گناباد در حال اجراست و تاکنون با سرمایه گذاری حدود یک و نیم میلیارد تومان برای 150 نفر نیروی بومی این مناطق به صورت مستقیم ایجاد اشتغال به همراه داشته است.
فاطمی گفت: با توجه به سیاست های کلی ابلاغی ازسوی هیئت مدیره سازمان در جهت ایجاد درآمد پایدار و اشتغال زایی بومی و همچنین تأمین گل و گیاه مورد نیاز شهرداری های استان، توسعه صادرات ارزآور از اهداف احداث شهرک گلخانه ای با پیش بینی 18 تا 20 میلیارد تومان سرمایه در سال 99 است.
وی به پروژه احداث شهرک صنعتی پسماند در جنوب استان خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: به حداقل رساندن معضلات زیست محیطی و همچنین اشتغال زایی برای حدود 800 نفر از جمله پتانسیل های مطلوب است که اجرای این طرح برای منطقه جنوب استان و حتی استانهای شرق کشور ایجاد می کند و نقش مهمی درساماندهی این حوزه خواهد داشت.
مدیر عامل شرکت پردیسان سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی با بیان اینکه احداث پارک طبیعت پردیسان می تواند در فاز اول برای 150 نفرایجاد اشتغال سبز کند، ادامه داد: پروژه شهرک صنعتی پسماند نیز اولین شهرک خصوصی پسماند کشور است که منجر به تجمیع فعالیت ها در یک سایت اختصاصی شده و علاوه بر مدیریت پسماند در شرق کشور و استحصال انرژی و بازیافت مواد، نقش مهمی در مدیریت علمی پسماند کشور خواهد داشت.
وی در رابطه با اهداف پروژه پارک طبیعت پردیسان، تصریح کرد: توسعه پایدار با احداث پارک و مرکز گردشگری مبتنی برطبیعت، ایجاد زیست بوم شرق کشور، ایجاد مرکز مطالعه زیست محیطی شرق کشور و همچنین ایجاد مرکز تفریحی برای زائران و مجاوران با احداث کاربری های طبیعت محور مانند: دهکده طبیعت، سافاری حیات وحش، پیست دوچرخه سواری، کوهستان و ایجاد باغ گل ازجمله اهداف این پروژه می باشد.
فاطمی در رابطه با راه اندازی مجدد کارخانه بازیافت لاستیک با همکاری شهرداری مشهد بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف این کارخانه جلوگیری از دفع لاستیک های مستعمل در محیط زیست و تولید و تامین کف پوش های استاندارد مورد نیاز شهرداری های استان است.
مدیر عامل شرکت پردیسان سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تجمیع تسهیلات خرد شهرداری ها در حوزه پسماند با استفاده از ظرفیت و حمایت سازمان همیاری، امکان پذیر است، اظهار کرد: در اختیار گذاشتن فضای تبلیغات شهری توسط شهرداری ها جهت فرهنگ سازی بهتر پروژه ها در بین شهروندان و حمایت های حقوقی و قضایی لازم توسط دادگستری های محترم شهرستان، این شرکت را در جهت پیشبرد بهتر پروژه ها با استفاده از ظرفیت های بومی و سمن های محلی یاری خواهد کرد./م.ا/2204/


  • منبع خبر:
  • گروه خبری: عمومی
  • تاریخ خبر: 20 اسفند 1398
  • تعداد بازدید: 1169



موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی