شهردار گلمکان:

گلمگان نگین سبز خراسان رضوی را فراموش نکنیم

گلمان سرشار از ظرفیتهای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است

گلمگان نگین سبز خراسان رضوی را فراموش نکنیم شهردار گلمکان بر لزوم همکاری سازمان همیاری شهرداری های استان در حوزه سرمایه گذاری در بخشهای مختلف این شهر به عنوان نگین سبز انگشتری خراسان رضوی تاکید کرد.

مهدی حیدری در گفتگو با روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی در خصوص مختصات و ظرفیتهای شهر گلمکان گفت: این منطقه که به عنوان نگین سبز انگشتری استان شناخته می شود در ۲۹بهمن سال ۱۳۸۷ دوره سوم تشکیل شوراها از روستابه شهر ارتقاء پیدا کرد.

وی افزود: در واقع مدنیت در این منطقه را می توان از تاریخچه "چشمه سبز "ش جست و جو کرد به طوری که فردوسی توسی در شاهنامه خود از این چشمه با عنوان "چشمه سو" نام برده و حکایت کرده که شفا و مرگ یزدگرداول در مکان رخ داده است.

شهردار گلمکان ادامه داد: در آن دوران که قبل از ظهور اسلام بوده، چشمه سبز محل واریز وجوهات و نذورات مردمی نیز بوده که در آئین زرتشت از قداست خاصی برخوردار بوده است، دربلندی های چشمه سبز نیز آتشکده های " آذین برزین مهر " وجود داشته و درعین حال، سنگ قبرهایی در این منطقه به چشم می خورد که مربوط به دوران قبل از اسلام به " گُرمکن" (مکان آتش) معروف هستند و بعد از ظهور اسلام به "جورمکن" تغییر نام داده تا سرانجام به " گلمکان " رسیده است.

وی با اشاره به چالش های شهرداری در بدو تاسیس گفت: گلمکان وقتی از روستا به شهر تبدیل شد، هیچ طرح مطالعاتی و تحقیقاتی در هیچ زمینه ای نداشت و این کار شهرداری را بسیار سخت کرد، اما در حال حاضر خزانه طرح های مطالعاتی ما برای توسعه شهری در گلمکان پر است.

حیدری بیان کرد: از آن جمله می توان به طرح های احداث پارک جنگلی 60هکتاری، پارک گردشگری صالحان، رضوان در شهر گلمکان و طرح های نیمه تمام مطالعاتی پارک های بهار و آفتاب در این شهر اشاره کرد.

وی اضافه کرد: طرح ترافیک شهری ما مصوبه شورای همتا را دارد و از همه مهمتر این است که طرح جامع شهری گلمکان سال ۹۵ توسط اداره کل راه و شهرسازی ابلاغ شده که در واقع شهر را شناسنامه دار کرده، هرچند فرآیند تصویب طرح تفصیلی شهر هنوز طی نشده است.

شهردار گلمکان گردشگری را یکی از بزرگترین مزیت هایی این شهر عنوان کرد و گفت: گلمکان به عنوان منطقه نمونه گردشگری دارای مصوبه از هیات وزیران است و ما اینجا آثارتاریخی باارزشی داریم که علاوه بر لزوم کارهای پژوهشی و تحقیقاتی باید زمینه سرمایه گذاری بروی آنها نیز فراهم شود. به عنوان مثال، در اطراف چشمه سبز چشمه های دیگری وجود دارند که از ظرفیت مناسبی در حوزه تولید آب های معدنی برخوردار است و به سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی پیشنهاد می کنیم از این پتانسیل منطقه برای سرمایه گذاری استفاده کند.

وی دریاچه طبیعی چشمه سبز را بستر مناسبی برای سرمایه گذاری عنوان کرد و بیان کرد: در کنار دریاچه های مصنوعی چالیدره و بند گلستان، چشمه سبز به صورت طبیعی و خدادادی و حجم آبگیری ۱۷ و نیم هکتار برای انجام ورزشهایی چون ماهی گیری، غواصی، اسکی روی آب و...مناسب است و ارتفاعات آن هم برای کوهنوردان جذابیت دارد.

وی با اشاره به وجود آثار باستانی از جمله قلعه گلریز (احتمالا مربوط به دوران ساسانیان) ، قبرستان هایی با سنگ قبرهای مربوط به دوران پیش از اسلام، حسینیه قدیمی گلمکان و... تصریح کرد: عمده انتظار ما از سازمان همیاری، کمک به مباحث طرح مطالعات گردشگری و ثبت آثارمیراث فرهنگی در این منطقه است تا این پتانسیلها به عنوان هویت فرهنگی این کشور دستخوش ناملایمات اجتماعی، سوء رفتارهای گردشگرنمایان و یا سارقان نشوند.

وی بیان کرد: سرمایه گذاری برروی ظرفیتهای گردشگری ۵۶۰ هکتاری منطقه نمونه گردگشگری گلمکان با برخوداری از جاذبه های بندذخیره بتنی آب در ۴ کیلومتری شهر، روستای نوزاد در فاصله ۲ کیلومتری، رودخانه ۴فصل و دائمی گلمکان، وجود درختان ارسی موسوم به سًرُوهای هزارساله، مقبره عبدالرحمان گهواره گر مربوط به سده ۷هجری، مقبره خواجه داد و خواجه قاضی، مطبخ خانه، غار و جان پناه های روستای نوزاد، پارک جنگلی ۶۰هکتاری و پارک های رضوان و صالحین و... را نیز فرصتهایی است که می توان با همراهی مردم منطقه ارتباطات و تعاملات شهرداری از کمک و همکاری سازمان همیاری برای هریک استفاده کرد.

وی درباره محصولات باغی گلمکان هم اظهار داشت: وجود منابع آبی برای کشاورزی، باغات میوه از جمله آلبالو، گیلاس و ... و باغداری اهالی شهر و ۱۷ روستای تابعه به عنوان شغل قالب در منطقه ظرفیتهایی خوبی است که برای آنها باید برنامه ریزی شود. وی تصریح کرد: از طریق شرکت شهرک های صنعتی استان به دنبال ایجاد بارانداز میوه در گلمکان هستیم و اگر بتوانیم با همکاری سازمان همیاری مجوز احداث و ایجاد نواحی کوچک فرآورده های پاک محصولات باغی را اخذ کنیم می توان تولید کنسرو، خشکبار و ... از محصولات منطقه را در قالب واحدهای صنعتی کوچک ساماندهی کنیم که طرحی سوده و موفقی خواهد بود.

شهردار گلمکان درباره راه های مواصلاتی منطقه بیان کرد: فاصله۱۰کیلومتری شهر تا جاده آسیایی خارج از محدوده گلمکان و در حریم شهر گلبهار قرار دارد و حتی رودخانه گلمکان هم در محدوده ما نیست و متولی تامین و نگهداری و دستگاه ناظر بر آن مشخص نیست باتوجه به مصوبه شورای ترافیک برای ساماندهی ابتدای جاده گلمکان، احداث پارکینگ حجاج و ساماندهی دستفروشان در این منطقه، که از سازمان همیاری شهرداری‌های استان در این حوزه نیز کمک میخواهیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به مجوز فرمانداری برای اخذ عوارض از مسافران و گردشگران از سال جاری، باید در مقابل این عوارض خدماتی از جمله احداث زباله گاه موقت، پارکینگ، آبنما و ... به گردشگران ارائه دهیم که از سازمان همیاری شهرداریها در این نوزه نیز کمک می خواهیم.

حیدری پرورش و تولید گیاهان دارویی را یکی دیگر از ظرفیت های منطقه عنوان و و تصریح کرد: با توجه به رویش گیاهان دارویی در ارتفاعات و مراتع منطقه و تولید گل محمدی که در بین مردم محلی به "گل یاحسین" معروف است و ظرفیت وجود کارخانه صنعتی گلابگیری ، زمینه های مناسبی برای سرمایه گذاری دراین خصوص نیز وجود دارد، همچنین ایجاد توتستان و گلستان در مکانهای ممکن می تواند به جذب گردشگر بیشتر به شهر گلمکان کمک کند.

وی درباره پروژه های شهری گلمکان که آمادگی واگذاری آن به سازمان همیاری وجود دارد نیز گفت: اجرای آسفالت بلوارشهدا به وسعت حدود ۱۰ هزار متر مربع، مجتمع اقامتی و تفریحی شهدای آتش نشان، پارک جنگلی ۶۰هکتاری، اجرای بلوار ورودی شهر، میادین، نصب علائم و تابلوهای ترافیکی و جهت یابی، پارکهای گردشگری و ... که همگی دارای مصوبه هستند و زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری و حضور و همکاری سازمان همیاری خواهند بود.

شهردار گلمکان خاطرنشان کرد: از پایان نامه های دانشجویی و تحقیقات مرتبط با توسعه شهری و سرمایه گذاری در منطقه حمایت کردیم و طرح های مطالعاتی اولیه خوبی را برای بررسی های تکمیلی و اجرا در شهر گلمکان فراهم شده است.

وی درپایان با اشاره به لزوم همکاری سازمان همیاری به نمایندگی از شهرداری گلمکان در وصول مطالبات این شهرداری از دیگر دستگاه های اجرایی مختلف، ابرازامیدواری کرد: با توجه به ظرفیهای خوب اقتصادی، سرمایه گذاری، فنی و تخصصی و رویکرد جدید سازمان همیاری شهرداری های استان و حمایت و پشتیبانی این نهاد در طرح های گردشگری، محیط زیستی، منابع طبیعی، جنگل کاری، مجتمع های اقامتی و تفریحی و...، شهر گلمکان می تواند سرآمد بسیاری از مناطق به لحاظ گردشگری در سطح کشور باشد./م.ا/۲۲۴۳/


  • منبع خبر:
  • گروه خبری: عمومی
  • تاریخ خبر: 14 خرداد 1399
  • تعداد بازدید: 1759



موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی