مدیرکل دامپزشکی استان:

امکان سفارش تلفنی و اینترنتی برای قربانی کردن دام توسط کشتارگاه مشهد

رئیس کشتارگاه مشهد؛ اعلام قیمت تثبیت شده برای دام قربانی در عید قربان

امکان سفارش تلفنی و اینترنتی برای قربانی کردن دام توسط کشتارگاه مشهد
مدیرکل دامپزشکی استان:
امکان سفارش تلفنی و اینترنتی برای قربانی کردن دام توسط کشتارگاه مشهد


مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از تمهیدات پیش‌بینی شده برای قربانی دام از طریق سفارش تلفنی، غیر حضوری و اینترنتی همزمان با عید سعید قربان در کشتارگاه های این استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی، دکتر احمد شریعتی در نشستی خبری در خصوص ذبح بهداشتی دامهای قربانی  که در آستانه عید قربان در دامپزشکی مشهد برگزار شد، گفت: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان به ویژه تب‌کریمه کنگو در سطح استان عرضه دام زنده نداریم و تاکید بر کشتار غیر حضوری است.
وی ادامه داد: در این چارچوب ۶ خط تلفن و ۱۲ اپراتور به صورت آنلاین سفارشات مردم برای قربانی دام را پیگیری می‌کنند سپس در کشتارگاهها دامها به صورت رایگان و کاملا بهداشتی کشتار و بسته‌بندی شده و پس از طی شدن فرآیند پیش سرد شدن با ماشین در منزل تحویل داده می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: همچنین شهروندان در مشهد می‌توانند از طریق سایت mashhadmeat.ir و یا شماره تلفن ۳۸۸۰۱۳۹۲ و ۳۳۵۵۴۳۳۰ دام خود را سفارشی اعلام کنند و در شهرستانهای استان خراسان رضوی نیز فرمانداران با همکاری دامپزشکی در این خصوص تمهیداتی اندیشیده اند.
شریعتی افزود: علاوه بر این ۵۰ مرکز صنفی معتمد از قصابان در سطح شهر مشهد به منظور حفظ سلامتی مردم و پرهیز از تجمع مردمی درخواستهای مردمی در زمینه دامهای قربانی را پذیرش می‌کنند.
وی ادامه داد: امسال در عید قربان ۱۵۹ گروه دامپزشکی ثابت و سیار در مناطق مختلف این استان بر ذبح بهداشتی و شرعی دامهای قربانی نظارت دارند که ۵۵ گروه ازاین تعداد ثابت و بقیه به صورت سیار فعالیت دارند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در این چارچوب ۷۲ دامپزشک، ۱۴۴ بازرس بهداشتی و ۳۲ ناظر ذبح شرعی در قالب نظارت بر ذبح بهداشتی دامهای قربانی در سطح استان خراسان رضوی فعالیت دارند.
شریعتی افزود: بیشتر نگرانی از بابت کشتار دامهای قربانی خارج از کشتارگاه مربوط به شهرستانهای مرزی در شرق خراسان رضوی مانند شهرستانهای تربت‌جام، صالح آباد، تایباد و خواف است که بیشتر ساکنان آن اهل تسنن هستند و در عید قربان دام زیادی قربانی می‌کنند.
وی اضافه کرد: با فرهنگ‌سازی انجام شده هم اکنون حدود ۷۰ درصد کشتار دامهای قربانی در استان خراسان رضوی در کشتارگاهها انجام می‌شود که امسال با توجه به بیماری کرونا و تمهیدات انجام شده پیرامون کشتار غیر حضوری انتظار می‌رود این رقم افزایش قابل توجهی داشته باشد.
استان خراسان رضوی در اجرای طرح ذبح بهداشتی و شرعی دامهای قربانی در سطح کشور پیشگام بوده است و این طرح از سال ۱۳۸۶ در این استان در حال اجراست.


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد مطرح کرد:
حضور 11 اکیپ در مشهد برای نظارت بهداشتی بر کشتار


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد گفت: برای نظارت بهداشتی بر کشتار هشت اکیپ ثابت و سه اکیپ سیار در مشهد طراحی کردیم.
دکتر محمود جوادی‌نژاد، در نشست خبری شبکه دامپزشکی استان خراسان رضوی، در خصوص تمهیدات مرتبط با عید قربان، اظهار کرد: کشتارگاه مشهد در شرایط معمول ۴۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کند. برای نظارت بهداشتی هشت اکیپ ثابت و سه اکیپ سیار در مشهد طراحی کردیم که متشکل از 73 نفر تیم فنی و 11 نفر ناظر شرعی هستند.
وی افزود: در مشهد امسال عرضه دام زنده در سطح شهر نخواهیم داشت. در خیریه‌ها دام عرضه نخواهد شد، کشتار نیز صورت نمی‌گیرد و هماهنگ شده است تا خیریه‌ها تمام افرادی را که سال‌های گذشته به آن‌ها دام اهدا می‌کردند، به کشتارگاه‌ها هدایت کنند. در سطح مشهد دو مکان یکی در شرق و یکی در غرب برای کشتارگاه انتخاب شده است.
جوادی‌نژاد در خصوص انجام فرایند قربانی در موسسه صنعتی گوشت مشهد، عنوان کرد: در موسسه صنعتی از چندین روز قبل دام زنده تهیه شده، در شرایط مناسب با تغذیه و آب بهداشتی نگهداری می‌شود، توسط تیم ۱۲ نفره دامپزشکی که در آن جا مستقر بوده مورد معاینه قرار گرفته و سم‌پاشی هدفمند نیز انجام می‌شود. احتمال بحث‌های کم‌فروشی به شدت کم‌رنگ است. در سفارش‌هایی که در آن‌جا انجام می‌شود، عرضه و ذبح دام را خواهیم داشت و توزیع درب منازل انجام می‌شود.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد بیان کرد: 50 واحد عرضه در سطح شهر طراحی شده است. برای اینکه احتمال سوءاستفاده احتمالی را نزدیک صفر برسانیم، دو تاکتیک نشانه‌گذاری لاشه‌های قربانی را در کشتارگاه اجرا می‌کنیم، اول اینکه مهر بهداشتی ما اختصاصا برای عید قربان خواهد بود و دوم اینکه برچسب‌ها و تگ‌هایی که به سردست و سر ران الصاق می‌شود نیز اختصاصی عید قربان است تا ما بتوانیم بحث کشتار مجاز و غیرمجاز را تفکیک کنیم.


رییس اداره نظارت بر بهداشت اداره کل دامپزشکی استان:
لزوم رعایت نکات بهداشتی در خرید و ذبح دام قربانی


در ادامه محمود قربان‌زاده رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، در خصوص مخاطرات بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، اظهار کرد: کرونا ماهیت هزارچهره میکروب‌ها و ویروس‌ها را به ما نشان داد. ما 832 بیماری مشترک داریم، کنترل بیماری‌های مشترک در دنیای حیوانات به علت تعدد و تنوع جانوران سخت بوده و امکان‌پذیر نیست. تب کریمه کنگو از ۹۰۰ سال پیش وجود داشته است.
وی ادامه داد: ذبح دام در معابر و منازل معضلاتی را به همراه دارد. 31 درصد وزن زنده هر دامی ضایعات آن بوده که دورریختنی است. تبعات این مساله این است که باعث ازدیاد حیوانات ولگرد و حشراتی مانند پشه خاکی می‌شود که همین پشه خاکی سالک را به انسان منتقل می‌کند. خواهش ما این است که این موارد جدی گرفته شود.
رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه خواهش ما این است که در مناطق شهری از کشتارگاه‌ها استفاده شود، عنوان کرد: مساله‌ای که ممکن است از آن غافل شویم، بحث روستاها است. توصیه‌های ما به مردم در مناطق روستایی این است که محل ذبح دام را به‌ گونه‌ای انتخاب کنند که امکان شست‌وشو و ضدعفونی وجود داشته باشد، یعنی حداقل سیمان شده باشد. دامی که انتخاب می‌کنند، باید سرحال بوده، علائمی از بیماری مانند علائم تنفسی و اسهال نداشته باشد و کنه بر روی بدن دام نباشد.
قربان‌زاده در خصوص نکات لازم برای انجام ذبح در روستاها، گفت: خون ریخته شده باید بلافاصله شسته شده و بعد از شست‌وشو با وایتکس یا آهک ضدعفونی شود. اندام‌های غیر قابل مصرف را باید حتما با آهک فراوان در گودالی به عمق یک و نیم متر دفن کنند یا بسوزانند و به هیچ عنوان آن‌ها را به سگ و گربه ندهند، بسیاری از این اندام‌ها حاوی کیست‌های انگلی هستند که وقتی به سگ و گربه داده می‌شوند، سیکل زندگی آن‌ها تکمیل شده و این کار باعث ازدیاد انگل‌ها و پخش آن‌ها در روستا می‌شود.
وی اضافه کرد: نباید با دهان اقدام به باد کردن لاشه کنند. اگر دست کسی که سلاخی می‌کند زخمی دارد اصلا به گوشت دست نزند و حتما از دستکش استفاده کند. اگر در حین قصابی دست‌شان زخمی شد، دیگر قصابی را ادامه ندهند، دست خود را ضدعفونی کنند و در صورتی که بعد از چند روز احساس سردرد و علائمی مانند سرماخوردگی داشتند، به پزشک مراجعه کرده و بیان کنند که ذبح دام انجام داده‌اند. نکته مهم این است که سعی نکنند کنه را با دست از بدن دام جدا کنند و همچنین آن‌ها را فشار ندهند، زیرا ترکیدن آن‌ها باعث پخش خون و ایجاد آلودگی می‌شود، بلکه باید پس از جدا کردن سوزاند.
رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی عنوان کرد: رسم است که بعد از ذبح دام، جگر را همان‌جا به سیخ می‌کشند. در مورد تب کریمه کنگو یک نکته که باعث آلودگی می‌شود همین است که گوشت و جگر تازه بلافاصله مصرف شود. گوشت و جگر باید بعد از ذبح ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شوند، یعنی در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد تا آلودگی‌های آنها از بین بروند.
قربان‌زاده در آمار موارد قربانی استان در سال گذشته، تصریح کرد: در سال گذشته در سطح استان 9 هزار و 868 راس دام کشتار شده که 6 هزار و 578 مورد در داخل کشتارگاه و سه هزار و 290 مورد در خارج از کشتارگاه بوده که بازرسی کردیم.


رئیس کشتارگاه مشهد؛
اعلام قیمت تثبیت شده برای دام قربانی در عید قربان

در ادامه مجید موسوی، رئیس مجتمع صنعتی گوشت مشهد، در خصوص خدمات مربوط به انجام قربانی در عید قربان، اظهار کرد: متقاضیانی را که برای انجام قربانی خدمت آن‌ها خواهیم بود، به پنج دسته تقسیم کرده و بر همین اساس نیز فرایند کاری خود را تعریف کردیم. این دسته‌ها عبارت هستند از خیریه‌ها، افرادی که از بیرون دام را تهیه کرده‌اند و به مجتمع صنعتی گوشت مراجع می‌کنند، متقاضیان تلفنی، متقاضیان اینترنتی و در نهایت سامانه مدیریت ارتباط با مشتری که امسال به دلیل برگزاری غیرحضوری این مراسم طراحی و پیاده‌سازی شده است.
وی افزود: روال کار به این شکل است که بعد از تماس خیرین، راهنمایی کامل توسط اپراتورهای ما انجام می‌شود. افرادی که از طریق سامانه تماس می‌گیرند لینک ثبت نام برای آن‌ها ارسال، پس از تکمیل ثبت نام سفارش آن‌ها ثبت و در نهایت به واحد بازرگانی برای انجام قربانی منتقل می‌شود. افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، اپراتورها اطلاعات را به صورت تلفنی می‌گیرند، به صورت دستی ثبت می‌کنند و همان روال طی می‌شود.
موسوی بیان کرد: برای اینکه مردم آسودگی خاطر داشته باشند، به تامین دام زنده در محل بازار دام موسسه صنعتی گوشت مشهد اقدام کردیم تا دو مقوله کیفیت دام و قیمت دامی را که قرار است عرضه شود، کنترل کنیم، زیرا هرساله افزایش قیمت بی‌دلیلی را در این روز داشتیم، سعی می‌کنیم فردا قیمتی را تثبیت و اعلام کنیم که آن قیمت مبنای برگزاری مراسم عید قربان شود.
رئیس مجتمع صنعتی گوشت مشهد در خصوص فرایند ثبت سفارش و انجام قربانی، تصریح کرد: اساس ما بر این است که تا انتهای وقت روز پنجشنبه سفارش‌ها ثبت شود تا ما بتوانیم دسته‌بندی‌ها را انجام دهیم، اما این به معنای توقف فرایند ثبت سفارش نیست و اپراتورهای ما روز عید نیز پاسخگو خواهند بود. بعد از انجام این کار، فرایند قربانی کردن تحت نظارت حوزه نمایندگی ولی فقیه و ناظران ذبح شرعی ما در محل موسسه انجام خواهد شد، بعد از آن گوشت تولید شده وارد فرایند پیش‌سرد می‌شود که این امر برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک است.
موسوی ادامه داد: توزیع ما در شنبه صبح آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که تا ساعت هشت شب شنبه توزیع کامل انجام شود. ما امسال آلایش خوراکی مانند کله‌پاچه، جگر، سیرابی و شیردان را به صورت کامل و بعد از انجام معاینه برای مردم ارسال خواهیم کرد. به دلیل اینکه ما دام را تهیه می‌کنیم، اگر احیانا آلایشی هم درگیر بوده و قابلیت استفاده نداشته باشد، موسسه از محل خود جبران خسارت می‌کند.
وی اضافه کرد: پوست که عملا برای شهروندان کاربردی ندارد، بنابراین در موسسه باقی خواهد ماند، قیمتی برای آن اعلام شده و صرفا هزینه خدمات بسته‌بندی و حمل و نقل از همین محل کسر می‌شود، پس از کسر هزینه‌ها مقداری از آن به شهروندان برمی‌گردد و درو اقع فرایند ذبح و کشتار رایگان خواهد بود./م.ا/2317/





  • منبع خبر:
  • گروه خبری: عمومی
  • تاریخ خبر: 8 مرداد 1399
  • تعداد بازدید: 812



موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی