در جلسه مشترک مدیر موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری با آموزش و پرورش استان مطرح شد؛

آموزش و پرورش ظرفیتهای خوبی براي توسعه آموزش در حوزه صنایع دستی و گردشگری در خراسان رضوی دارد

امکان استفاده از پتانسلیهای آموزش و پرورش برای توسعه گردشگری فراهم است

آموزش و پرورش ظرفیتهای خوبی براي توسعه  آموزش در حوزه صنایع دستی و گردشگری در خراسان رضوی دارد مدیرموسسه توسعه گردشگری سازمان‌ همياري شهرداریهای خراسان رضوی در جلسه مشترک با دکتر خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش استان بر وجود پتانسلهای این نهاد مناسب برای توسعه گرشگری آموزشی دراستان تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی، رضا ابراهیم نیا در نشست مشترک خود با مدیرکل آموزش و پرورش استان، ضمن معرفی کلی سازمان همیاری شهرداری ها و تشریح ماموریت موسسه توسعه گردشگری اظهارکرد: پتانسیلهای خوبی در ذیل مجموعه آموزش و پرورش استان در شهرهای مختلف وجود دارد که می‌توان در قالب تدوین برنامه های اجرایی همکاری های مشترک خوبی را برای توسعه صنایع دستی و گردشگری در حوزه دانش آموزی و فراهم کردن زمینه های لازم برای ارائه خدمات از این قبیل به فرهنگیان و حتی شهروندان، انجام داد.
وی به ظرفیت خوب فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی مدارس و هنرستانها در جهت تولید صنایع دستی و سوغات اشاره و بیان کرد: فعاليتهاي کارگاه های فنی يکي از ارکان اصلي آموزش محسوب و موجبات رشد دانش، مهارت و نگرشهاي علمي و خلاقانه دانش‌آموران را فراهم مي‌سازند، بر این اساس، با استفاده از کارگاه های موجود در هنرستانها و مشاوره های تخصصی موسسه توسعه گردشگری می توان فعالیتهای آموزشی را به سمت تولید محصولات هنری، صنایع دستی و سوغات هدایت کرد و در زمان هایی که خدمات آموزشی در این مکانها ارائه نمی شود بمنظور تولید محصولات سوغات و صنایع دستی در اختیار استادکاران و دانش آموزان قرار گرفته و مروج فرهنگ ملی باشند.

مدیر موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهردای های خراسان رضوی به لزوم بهره وری امکانات بلا استفاده و یا کم کارکرد آموزش و پرورش در راستای فعالیت های گردشگری تاکید و تصریح کرد: حفظ و استمرار فعالیت آن دسته از مدارسی که دارای شاخصه‌هایی از قبیل قدمت بالای ۵۰ سال، پیشینه تاریخی، سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی در سطح ملی، استانی و دارای حسن شهرت، فارغ‌التحصیلان برجسته که برخی از آنان در ردیف مشاهیر ملی قرار گرفته اند و یا دارای معماری خاص باشد، جزو مدارس ماندگار قرار می‌گیرند می تواند در حوزه گردشگری مورد استفاده مناسبی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: ایجاد موزه تعلیم و تربیت برای گردشگرِ علاقه مند به مفاخر کشور، یادگارهایی از مدارسی که بزرگانی چون فروزانفر ، شریعتی ، اخوان ثالث و ... صدها چهره‌ی علمی و ورزشی دیگر، در آن تربیت شده اند هیجان انگیز و عاملی برای درنگ و گشت وگذار در شهر است و این خود باعث رونق گردشگری فرهنگی خواهد شد.

استفاده از ظرفیت اماکن در اختیار آموزش پرورش در جهت رونق بوم گردی
وی بیان کرد: آموزش و پرورش به لحاظ توزیع جغرافیایی بسیار بالا از ابنیه و تاسیساتی برخودار است که به مرور زمان کاربرد آموزش خود را در روستاها و برخی مناطق شهری از دست داده و برنامه خاصی نیز برای بهره برداری از آنها متصور نیست، برخی از مدارس با توجه به محل احداث خود قابلیت تبدیل شدن به مجتمع های بومگردی و رفاهی را دارد و حتی می توان با همراهی اداره کل آموزش و پرورش استان به سایت گردشگری دانش‌آموزی کشور تبدیل نمود و برخی دیگر مدارس را که در روستاهای جاذب گردشگری نیستند را میتوان با کمک آموزش فنی و حرفهای بعنوان مرکز آموزشی برای دانش آموزان و روستاییان با توجه به ظرفیت های منطقه تبدیل نمود .

توسعه اکوتوریسم در ساختار آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش
ابراهیم نیا ادامه داد: به منظور فعال سازی مدارس روستایی بلا استفاده و همینطور تشویق دانش آموزان به انتخاب گرایش های کشاورزی و تقویت بنیه زندگی در روستا می توان با برگزاری تورهای گردشگری و بازدید از مزارع، مراکز پروررش دام، پرندگان و آبزیان، در ایجاد درآمد برای دانش آموزان و خانواده های آنان نقش آفرینی نمود و موجب کاهش مهاجرت های غیر هدفمند به شهر ها و امکان اجرای طرح مزرعه تابستانی ویژه دانش آموزان محقق خواهد شد و همچنین ظرفیت هنرستانهای کشاورزی نیز در راستای بهره برداری گردشگری کشاورزی میتواند مورد توجه قرار گیرد


همکاری موسسه در اجرای تورهای آموزشی و گردشگری دانش آموزی
وی عنوان کرد: اجرای تورهای آموزشی و گردشگری دانش آموزی اصلی ترین فعالیتی که باید در اولویت باشد تا هویت ملی برای دانش آموزان اثبات شود راه اندازی تورهای گردشگری دانش آموزی است که با محتواهای آموزشی متناسب و جشنواره های موضوعی تکمیل و محقق شود.
مدیر واحد گردشگری سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی ادامه داد:اهداف عمده تورهای دانش آموزی اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی مفیدتر، وسعت بخشیدن به افق مهارت های مشترک اجتماعی و تحصیلی، کسب تجربیات کلاسی بهتر، توسعه روحیه مهربانی و همدلی، تقویت روحیه استقلال، آشنایی با اصول کار تیمی و گروهی، تجربه و کسب مهارت سفر، شناخت عمیق از خود و توانایی های ذاتی بوده و موسسه توسعه گردشگری آمادگی دارد با تجربه اجرای تورهای نیم و یک روزه نسبت به اجرای خدمات تورگردانی بصورت مشترک با اداره کل آموزش و پرورش همکاری کند.

اجرای تورهای گردشگری تندرستی برای خانواده آموزش و پرورش
وی در خصوص طرح های این موسسه در حوزه گردشگری سلامت، اظهار داشت: موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری به منظور حفظ سلامت و بهداشت جسم و روان دبیران و معلمان شاغل و بازنشسته، دانش آموزان و اولیائ آنان اقدام به طراحی تورهای تندرستی نموده و می تواند در کنار آموزش، نقشی تکمیلی در پرورش و تقویت جسمی و روحی دانش آموزان، اساتید و خانواده های آنان ایفا نماید.
ابراهیم نیا تصریح کرد: در این نوع سفرها گردشگران از سالن های ورزشی، غذاهای سالم و در کل هر نوع تجربه ای که برای سلامتی فرد توصیه می شود، استفاده می کنند و علاوه بر سلامت جسم، سلامتی روح افراد هم مهم هست و برای این مورد نیز سرگرمی ها و تفریحاتی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در سفرهای که با هدف سلامتی انجام می شود، اصولا گردشگران به مکان های سر می زنند که غذاها و فعالیت های آنجا تاثیر مثبتی بر سلامتی آنها بگذارد مانند چشمه های آب گرم و و استفاده از این چشمه ها توسط بسیاری از پزشکان برای درمان های انواع بیماری های پوستی و عضلانی توصیه می شود همچنین به افراد آموزش های در مورد مراقبت از خود داده می شودمانند توصیه به رژیم ها غذایی خاص تا در خانه نیز این روش ها را انجام دهند .

مشارکت در بهره برداری از امکانات خانه های معلم

ابراهیم نیا بیان داشت: موسسه توسعه گردشگری متناسب با برنامه های خود، ضمن انعقاد قرارداد با مراکز اقامتی در استان، نسبت به ارائه خدمات اقامتی به میهمانان و مشتریان خود از سراسر کشور برنامه ریزی می کند که می توان در این بخش با استفاده از ظرفیت خانه های معلم و مراکز در اختیار آموزش پرورش قدم های خوب و موثری را برداشت‌.

پروژه های سرمایه گذاری مشترک با آموزش و پرورش و تشکل های تحت پوشش
وی در این خصوص تشریح کرد: استفاده از منابع مالی مشترک در پروژه های زیر ساختی گردشگری مانند اقامتگاه ها، شهربازی، ایجاد غرف تجاری در مراکز تفریحی و گردشگری، سرمایه گذاری مشترک با تعاونی ها و کانون های بازنشستگی کارکنان و بازنشستگان در پروژه های دارای مزیت و توجیه اقتصادی مناسب که از سوی شهرداری های استان به موسسه توسعه گردشگری پیشنهاد می شود و ایجاد خدمات مشترک گردشگری و اجرای تورهای داخلی و خارجی و بهره گیری از امکانات و ظرفیت طرفین می تواند در این بخش مطرح و مورد بررسی های تخصصی و اجرا قرار گیرد.
اجرای پروژه های مشترک آموزشی، پژوهشی و برگزاری جشنواره ها، رویدادها و نمایشگاه های شهری، منطقه ای و ملی
مدیر موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی بیان کرد: تولید مشترک محتوای علمی و فرهنگی با رویکرد گردشگری و بازنشر آن در فضاهای رسانه ای و مجازی دو طرف، استفاده از توان علمی و تخصصی بازنشستگان فرهنگی در تدوین و اجرای طرح های پژوهشی و مطالعاتی و اجرایی
بهره گیری از توان تخصصی دبیران شاغل و بازنشسته به عنوان راهنمایان تورهای علمی، آموزشی برای گردشگران داخلی و خارجی و استفاده از توان اجرایی منابع انسانی شاغل و بازنشسته در برنامه ریزی، طراحی و اجرای جشنواره، نمایشگاه، مسابقات و اردوهای آموزشی – تفریحی، رویدادها و همایش های مشترک نیز می تواند از جمله برنامه هایی باشد که در این حوزه شاهد عملیاتی شدن آنها و ایجاد آثار اقتصادی و فرهنگی مناسب باشیم.

مشارکت در عرضه محصولات غذایی و نیازهای ضروری دانش آموزان در مدارس
موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری با استفاده از ظرفیتهای خود در حوزه ساخت وساماندهی غرف تجاری، تفریحاتی و... آمادگی دارد با ساخت غرف متحد الشکل عرضه مواد غذایی و ملزومات مورد نیاز دانش آموزان با تدوین یک استاندارد مناسب در مدارس با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی در حوزه عرضه محصولات غذایی، فرهنگی، صنایع دستی و... دانش آموزان، فرهنگیان و... همکاری کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این جلسه ضمن خیر مقدم به حاضران به تفاهم نامه های منعقدشده این اداره کل با سازمانها و تشکل های خصوصی اشاره کرد.
دکتر قاسمعلی خدابنده آرزوی امیدواری کرد: اینگونه جلسات و شناخت فصول مشترک کاری، زمینه ساز تفاهمات و قراردادهای موثر همکاری بین سازمان همیاری شهرداری ها و موسسه توسعه گردشگری و آموزش و پرورش استان در راستای استفاده بهینه از پتانسیل ها برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری شود و طرفین بتوانند زمینه سازی توسعه ای و ارایه خدمات مناسب را فراهم نمایند ./م.ا/2346/


  • منبع خبر:
  • گروه خبری: عمومی
  • تاریخ خبر: 30 مرداد 1399
  • تعداد بازدید: 844



موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی