مدیر موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی از حضور این موسسه در بازار عرضه هنرهای سنتی و صنایع دستی در راستای کمک به ترویج هنرهای در حال انقراض که به عنوان میراث ملی ایرانیان و اقتصاد هنرهای سنتی و تشویق و ایجاد انگیزه در هنرمندان و هنرجویان خبرداد.
به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی، رضا ابراهیم نیا با بیان این خبر گفت: هنرهای سنتی و صنایع دستی جزئی از فرهنگ بومی هر ناحیه و حاصل ذوق و سليقه و نشان از هنرمندی مردم آن منطقه دارد و صنایع دستی و هنرهای سنتی هر منطقه بدون شک بخشی از میراث فرهنگی عظیم گذشتگان ماست و به عنوان آثار باقی مانده از فرهنگ اجدادی و سنتی سرزمین ما در دنیای ماشینی امروز قابل توجه و بررسی است.
وی افزود: هرچند که در سالهای اخیر به علل مختلفی، چون مهاجرت مردم به شهرها، صنعتی شدن، درآمد پایین هنرمندان در کنار سختیهای بسیار آن، برخی از رشتهها منسوخ شده است و آثار به جای مانده از آن تنها در موزهها نگهداری میشود ولی امروز در ایران بیش از ۲۹۵ رشته صنایع دستی فعال وجود دارد و ایران رتبه سوم از نظر تنوع صنایع دستی را در جهان به خود اختصاص داده است.
مدیر موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی ادامه داد: عدم بازاریابی و دسترسی مناسب به بازار فروش، آشنا نبودن هنرمندان با فرآیند کسب و کار، کارآفرینی، تجارت و بازاریابی، خلاقیت و نوآوری و ... که موجب عدم بروزرسانی در طرح و کاربرد محصولات و عدم تطابق آن با نیازهای بازار،عدم توجه به سلیقه مردم باعث کاهش فروش تولیدات هنرمندان شده است که موارد اشاره شده از مشکلات سد راه ترقی صنایع دستی و هنرهای سنتی هستند که باید برای آن برنامه ریزی کرد.
وی به ویژگی های ممتاز اقتصادی صنایع دستی اشاره و اضافه کرد: این محصولات علاوه بر جاذبه های هنری، فرهنگی و بومی از ویژگی های جمله ارزش افزوده بالا، عدم وابستگی تولید به کشورهای خارجی، سهولت کسب مهارت و عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا، عدم عوارض سوء زیست محیطی و قابلیت ایجاد همه مکانی و همه زمانی، تامین مواد اولیه از داخل کشور و سایر مولفه های مزیت دار اقتصادی برخوردار است.
ابراهیم نیا در خصوص نقش جاذبه ای صنایع دستی برای گردشگران نیز تصریح کرد: جامعه امروز با وجود تنوع و تکثر صنایع دستی ایران تنها با تعداد محدودی از این صنایع آشنا هستند ولی معرفی صنایع دستی ایران می تواند در صنعت گردشگری و اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد؛ البته رونق هنر در چگونگی بازاریابی آن است و باید روشهای سنتی معرفی صنایع دستی را فراموش و از شیوه های امروزی در بازاریابی استفاده کرد.
وی خاطر نشان کرد: بدین منظور موسسه توسعه گردشگری در راستای کمک به ترویج هنرهای ارزشمند در حال انقراض که به عنوان میراث ملی ایرانیان تلقی می شود و همچنین کمک به اقتصاد هنرهای سنتی و تشویق و ایجاد انگیزه در هنرمندان و هنرجویان، بخشی از اهداف و رسالتهای خود را حضور در بازارعرضه سوغات و صنایع دستی و هنرهای سنتی قرارداده است.
مدیر موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی ادامه داد: چون اعتقاد داریم عرضه و فروش هنرهای سنتی؛ صنایع دستی و سوغات محلی می تواند به عنوان راه کاری برای ایجاد اشتغال و نیز جلوگیری از مهاجرت بیرویه به شهرها مورد استفاده قرار گیرد.
وی در خاتمه به اقدامات اخیر موسسه توسعه گردشگری در ایجاد بانک اطلاعاتی سوغات و صنایع دستی اشاره و بیان کرد: با همراهی پارک علمی فن آوری استان تفاهم نامه ای با تعدادی از هنرمندان و شرکت های تولید کننده صنایع دستی صورت پذیرفته و محصولات تولیدی با برند ثبت شده موسسه با عنوان «هشتیار» معرفی خواهد شد.
ابراهیم نیا افزود: خوشبختانه در هفته جاری، اولین گام های بازاریابی محولات آغاز شده و امید است تا قبل از فرارسیدن سال نو، بتوانیم هدایای ارزشمندی را برای علاقمندان به صنایع دستی و هنرهای سنتی رونمایی و عرضه کنیم./م.ا/2417/
-
منبع خبر:
-
گروه خبری:
عمومی
-
تاریخ خبر:
8 آذر 1399
-
تعداد بازدید:
657