مدیر موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری خبرداد؛

ورود واحد گردشگری سازمان همیاری به عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی برای کمک به اقتصاد این حوزه

ورود واحد گردشگری سازمان همیاری به عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی برای کمک به اقتصاد این حوزه مدیر موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی از حضور این موسسه در بازار عرضه هنرهای سنتی و صنایع دستی در راستای کمک به ترویج هنرهای در حال انقراض که به عنوان میراث ملی ایرانیان و اقتصاد هنرهای سنتی و تشویق و ایجاد انگیزه در هنرمندان و هنرجویان خبرداد.
به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی، رضا ابراهیم نیا با بیان این خبر گفت: هنرهای سنتی و صنایع دستی جزئی از فرهنگ بومی هر ناحیه و حاصل ذوق و سليقه و نشان از هنرمندی مردم آن منطقه دارد و صنایع دستی و هنرهای سنتی هر منطقه بدون شک بخشی از میراث فرهنگی عظیم گذشتگان ماست و به عنوان آثار باقی مانده از فرهنگ اجدادی و سنتی سرزمین ما در دنیای ماشینی امروز قابل توجه و بررسی است.
وی افزود: هرچند که در سال‌های اخیر به علل مختلفی، چون مهاجرت مردم به شهرها، صنعتی شدن، درآمد پایین هنرمندان در کنار سختی‌های بسیار آن، برخی از رشته‌ها منسوخ شده است و آثار به جای مانده از آن تنها در موزه‌ها نگهداری می‌شود ولی امروز در ایران بیش از ۲۹۵ رشته صنایع دستی فعال وجود دارد و ایران رتبه سوم از نظر تنوع صنایع دستی را در جهان به خود اختصاص داده است.
مدیر موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی ادامه داد: عدم بازاریابی و دسترسی مناسب به بازار فروش، آشنا نبودن هنرمندان با فرآیند کسب و کار، کارآفرینی، تجارت و بازاریابی، خلاقیت و نوآوری و ... که موجب عدم بروزرسانی در طرح و کاربرد محصولات و عدم تطابق آن با نیازهای بازار،عدم توجه به سلیقه مردم باعث کاهش فروش تولیدات هنرمندان شده است که موارد اشاره شده از مشکلات سد راه ترقی صنایع دستی و هنرهای سنتی هستند که باید برای آن برنامه ریزی کرد.
وی به ویژگی های ممتاز اقتصادی صنایع دستی اشاره و اضافه کرد: این محصولات علاوه ‌بر جاذبه های هنری، فرهنگی و بومی از ویژگی های جمله ارزش افزوده بالا، عدم وابستگی تولید به کشورهای خارجی، سهولت کسب مهارت و عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا، عدم عوارض سوء زیست محیطی و قابلیت ایجاد همه مکانی و همه زمانی، تامین مواد اولیه از داخل کشور و سایر مولفه های مزیت دار اقتصادی برخوردار است.
ابراهیم نیا در خصوص نقش جاذبه ای صنایع دستی برای گردشگران نیز تصریح کرد: جامعه امروز با وجود تنوع و تکثر صنایع دستی ایران تنها با تعداد محدودی از این صنایع آشنا هستند ولی معرفی صنایع دستی ایران می تواند در صنعت گردشگری و اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد؛ البته رونق هنر در چگونگی بازاریابی آن است و باید روشهای سنتی معرفی صنایع دستی را فراموش و از شیوه های امروزی در بازاریابی استفاده کرد.
وی خاطر نشان کرد: بدین منظور موسسه توسعه گردشگری در راستای کمک به ترویج هنرهای ارزشمند در حال انقراض که به عنوان میراث ملی ایرانیان تلقی می شود و همچنین کمک به اقتصاد هنرهای سنتی و تشویق و ایجاد انگیزه در هنرمندان و هنرجویان، بخشی از اهداف و رسالتهای خود را حضور در بازارعرضه سوغات و صنایع دستی و هنرهای سنتی قرارداده است.
مدیر موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی ادامه داد: چون اعتقاد داریم عرضه و فروش هنرهای سنتی؛ صنایع دستی و سوغات محلی می تواند به عنوان راه کاری برای ایجاد اشتغال و نیز جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها مورد استفاده قرار گیرد.
وی در خاتمه به اقدامات اخیر موسسه توسعه گردشگری در ایجاد بانک اطلاعاتی سوغات و صنایع دستی اشاره و بیان کرد: با همراهی پارک علمی فن آوری استان تفاهم نامه ای با تعدادی از هنرمندان و شرکت های تولید کننده صنایع دستی صورت پذیرفته و محصولات تولیدی با برند ثبت شده موسسه با عنوان «هشتیار» معرفی خواهد شد.
ابراهیم نیا افزود: خوشبختانه در هفته جاری، اولین گام های بازاریابی محولات آغاز شده و امید است تا قبل از فرارسیدن سال نو، بتوانیم هدایای ارزشمندی را برای علاقمندان به صنایع دستی و هنرهای سنتی رونمایی و عرضه کنیم./م.ا/2417/


  • منبع خبر:
  • گروه خبری: عمومی
  • تاریخ خبر: 8 آذر 1399
  • تعداد بازدید: 657



موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی