با همت واحد گردشگری سازمان همیاری شهرداریهای استان؛

آغاز اجرای پروژه های گردشگری در منطقه چهلمیر پارک ملی تندوره

 آغاز اجرای پروژه های گردشگری در منطقه چهلمیر پارک ملی تندوره سرپرست موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی از آغاز اجرای پروژه‌های گردشگری در منطقه "چهلمیر" پارک ملی تندوره شهرستان درگز خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی حمیدرضا نورانی گفت: در پی توافق با اداره کل حفاظت محیط زیست استان و با هدف تبدیل پارک ملی تندوره به منطقه گردشگری، اجرای پروژه‌های مختلف تفریحی، اقامتی، خدماتی در این ناحیه آغاز شده است.
وی با بیان اینکه منطقه تفرجگاهی چهلمیر در قسمت شرقی پارک ملی تندوره واقع است، اظهار کرد: مجموعه پارک ملی تندوره در ۲۰ کیلومتری شهرستان درگز و در فاصله ۲۷۵ کیلومتری مشهد در نزدیکی مرز ترکمنستان قرار گرفته است که از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران و طبیعت دوستان برخوردار است.
سرپرست موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی افزود: در این راستا این مجموعه مطابق با طرحهای مصوب سازمان حفاظت محیط زیست، عهده دار اجرا و احداث زیرساختهای تفرجگاهی در منطقه ۶۰ هکتاری محدوده چهلمیر در بازه زمانی دوساله از جمله ساخت کمپ های اسکان شده است.
وی ادامه داد: در این طرح که در چند مرحله اجرایی برنامه ریزی شده و مطالعات اولیه آن هم پایان یافته، برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدتی تعریف شده است .. همچنین : ایجاد پیاده راه کوهستانی، ایجاد موزه تخصصی زیست محیطی، ساخت فضاهای طبیعت گردی، ایجاد نمایشگاه های عرضه سوغات، صنایع دستی و مواد غذایی محلی، ایجاد کمپ های اسکان موقت و شبانه، تاسیس پژوهشکده علمی، پارکینگ عمومی، ایجاد ایستگاه‌های تفرج و عکاسی از طبیعت، بهسازی نمازخانه، مرمت و بازسازی بخش های آسیب دیده و ارائه خدمات بهداشتی از مهم ترین بخش های پروژه‌های در دست اجراست.
وی هدف از اجرای پروژه‌های مذکور را علاوه بر خدمت رسانی به گردشگران و طبیعت دوستان، تبدیل پارک ملی تندوره به یکی از قطب های علمی با رویکرد مطالعات محیط زیستی، زیست شناسی، زمین شناسی و هنرو سایر علوم وابسته دانست و تاکید نمود یکی از دستاوردهای اصلی این طرح ، اصلاح فرهنگ گردشگری در مناطق حفاظت شده محیط زیستی و حفاظت و صیانت از اکوسیستم بومی خواهد بود
نورانی گفت: ایجاد توسعه پایدار، متوازن و رونق اقتصادی شهرها و روستاهای پیرامونی و ارتقای سطح اشتغال منطقه از دیگر اهداف اجرای این زیرساختها است.
وی اضافه نمود سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی به عنوان بازوی توانمند و مطمئن شهرداری ها در توسعه منطقه ای استان و از پیشتازان اجرای سیاست های حمایتی در عرصه های فعالیت های جهادی ، محرومیت زدایی در مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پویا و مولد برای مردم شریف استان خراسان ، زیر سایه پر مهر و برکت حضرت رضا علیه السلام می باشد .
پارک ملی تندوره در شمال شرقی ایران و نزدیک مرز ترکمنستان واقع است که به عنوان یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده ایران دارای طبیعتی بکر و زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و رویشگاه گیاهان زینتی و دارویی بسیار است.
پارک ملی تندوره که شامل دره چهلمیر نیز می‌شود برای نخستین بار در بهمن سال ١٣٤٧ تأسیس شد. این مجموعه حفاظت شده در طول دوره های مختلف، دستخوش تغییراتی شد. در مسیر منتهی به چهلمیر، یک بنای تاریخی به نام قلعه رجبه وجود دارد که بر اساس نظر کارشناسان، قدمت آن به پیش از اسلام برمی‌گردد و از وجود آن می توان نتیجه گرفت که چهلمیر دارای قدمتی طولانی است اما مدت زیادی از استفاده از آن توسط انسان نمی گذرد./م.ا/2980/


  • منبع خبر:
  • گروه خبری: عمومی
  • تاریخ خبر: 20 دی 1400
  • تعداد بازدید: 379



موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی