در جلسه دانشگاهیان با شهردار مشهد مطرح شد:

نقش کلیدی مرکز علمی کاربردی در حل معضلات اساسی مدیریت شهری مشهد

نقش کلیدی مرکز علمی کاربردی در حل معضلات اساسی مدیریت شهری مشهد

رئیس دانشگاه علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی در نشست دانشگاهیان مشهد با شهردار این کلانشهر بر نقش کلیدی این  مرکز آموزشی در کمک به حل معضلات و مسایل اساسی حوزه مدیریت شهری و شهروندی تاکید کرد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی، سپیده توکلی در این نشست سه ساعته که روز گذشته با حضور ارجاعی شهردار مشهد با جمعی از اساتید دانشگاه ها در حوزه حمل و نقل و ترافیک و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و رئیس دانشگاه اطلاع رسانی و روابط بین الملل شهرداری مشهد برگزار شد، بیان کرد: از مهم ترین دغدغه های مدیریت کلان شهری در شهر مشهد مدیریت حمل و نقل است که در این راستا دانشگاه شهرداری ها به تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه حمل و نقل و ترافیک پرداخته و با بهره گیری از حضور اساتید برجسته ی این حوزه و امکان برگزاری کلاس های عملی در محیط کار مرتبط توانسته نسبت به سایر دانشگاه ها ارتباط بهتر و موثرتری با این حوزه برقرار کند.

وی اظهار داشت: در کنار تربیت نیروی انسانی ما نیاز به مدیرانی داریم که تفکرشان نسبت به شناخت و ارزشیابی راهکارهای ممکن برای حل مشکلات متفاوت باشه و به پایداری سیستم بیانجامد. چنین مدیرانی و حتی کارشناسانشان قطعا نیاز به آموزش های تخصصی موثر دارند تا بتوانند به رشد و توانایی کافی در چنین سمتی دست یابند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی  با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل بخصوص توسعه پایدار حمل و نقل در این شهر و رسیدن از وضع نامطلوب فعلی به وضع ایده آل باید به تدوین سیاست ها و راهکارهایی متناسب با بودجه و امکانات پرداخت، بهبود شرایط کنونی را در حل مشکلات مشکلات هسته دانشگاهی برای زایرین و ضرورت تسهیل دسترسی به حرم مطهر، ایمنی و تصادفات و ترافیکی و لزوم ایجاد شهری ایمن، آلودگی شدید هوا و لزوم برنامه ریزی برای دستیابی به آسمانی پاک و فقدان بهره گیری از سیستم هوشمند حمل و نقل درون شهری (ITS)عنوان کرد.

توکلی بیان کرد: دانشگاه شهرداری ها در راستای اهداف بهبود مدیریت سیستم پایدار حمل و نقل قدم هایی برداشته که علاوه بر فارغ التحصیلی بیش از 550 دانشجو در سه رشته ی تخصصی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در این دانشگاه می توان به آموزش های کوتاه مدتی که برای شهرداری های استان و شهرداری مشهد در سال 1400 برای بیش از 1100 نفر در 254 عنوان دوره آموزشی تخصصی حمل و نقل برگزار شده اشاره نمود. علاوه بر این حدود 25 ساعت تولید محتوای آموزشی برای شهرداری ها در این سال در حوزه حمل و نقل انجام شده است.

ایشان در ادامه خاطر نشان کرد: پروژه احداث رصدخانه شهری مشهد در محل کارخانه نوآوری شهر مشهد از دیگر افتخارات این مجموعه می باشد که در حوزه های مختلف حمل و نقل از جمله الگوهای ترافیکی،ایمنی معابر، مدیریت تصادفات و ... پژوهش هایی در رصدخانه شهری انجام شده است. به عنوان مثال پروژه  گسترش شبکه راه ها از سال 1320 تا کنون در مجموعه رصدخانه شهری جمع آوری شده است. به علاوه مقرر شده است الگوهای ترافیکی نقاط جذب مسافر نیز در صورت موافقت مقامات در دستور کار قرار گیرد.

توکلی در پایان ضمن تشکر از قوت نگرش مثبت در حوزه حمل و نقل و ترافیک بیان کرد این مجموعه آموزشی آمادگی خود را برای برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه، سمینار و  نمایشگاه برای پرسنل محترم حمل و نقل مانند تاکسیرانی و اتوبوسرانی و ... و حتی برای عموم مردم و همچنین انجام پروژه های مطالعاتی اعلام می دارد.

در ادامه جلسه سید خلیل منبتی معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: نیازمند همفکری با اساتید و کارشناسان در خصوص کاهش مشکلات این حوزه هستیم.

همچنین ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهرداری مشهد گفت: دلیل توسعه نیافتن حاشیه های شهر نبود دسترسی مناسب به این مناطق است.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد الرضا(ع) آقای سید ابراهیم علیزاده گفت: نیازمند ارائه راه حل های مناسب علمی در زمینه حمل و نقل هستیم.

در پایان سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد مقدس با اشاره به اینکه این جلسه اختصاصا برای آشنایی بیشتر با نقطه نظرات متفاوت پیرامون موضوع های شهری افزود حمل و نقل، اساسی ترین اولویت دوره ششم مدیریت شهری است و در این راستا بدنبال استفاده از ظرفیت های علمی و کارشناسی در همه سطوح هستیم. شهردار مشهد تصریح کرد: پیام دیگر برگزاری نشست با اساتید دانشگاه ها در حوزه حمل و نقل و ترافیک این است که معتقدیم و بر آن تاکید داریم، راه حل مشکلات حوزه حمل و نقل مشهد که موضوعی پیچیده، چند وجهی و گسترده است باید علمی باشد./م.ا/2981/




  • منبع خبر:
  • گروه خبری: عمومی
  • تاریخ خبر: 20 دی 1400
  • تعداد بازدید: 414



موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی