وزیر کشور:

شهرداری‌ها، مدافع آسایش 80 درصد جمعیت کشور هستند

شهرداری‌ها، مدافع آسایش 80 درصد جمعیت کشور هستند وزیر کشور در گردهمایی 600 شهردار و اعضای شورای های اسلامی شهرهای خراسان رضوی گفت: با توجه به جمعیت حدود 80 درصدی ساکن در شهرهای کشور، به‌جرات می‌توان شهرداری‌ها را مدافع آسایش 80 درصد جمعیت کشور دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی، احمد وحیدی وزیر کشور در همایش گرامیداشت روز شهردار و گردهمایی 600 شهردار و عضو شورای اسلامی شهرهای استان خراسان رضوی که ظهر امروز با همت سازمان همیاری شهرداریهای این استان در تالار همایش‌های مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: موضوع شهر و شهرداری یک مسئله اساسی است که باید به‌دقت موردتوجه قرار بگیرد. گاهی شهرداری در ادبیات ما آن‌چنان‌که شأن واقعی آن است، موردتوجه قرار نگرفته زیرا به‌هرحال، مسئولیت اداره امور کشور در عرصه‌های مختلف مربوط به شهرداری است و با وجود جمعیت حدود 80 درصدی کشور که در شهرها ساکن هستند، به‌جرئت می‌توان شهرداری‌ها را مدافع آسایش 80 درصد جمعیت کشور دانست.

وی افزود: نخستین گام در توسعه مدیریت شهری، همراهی و همگرایی میان شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر است. نباید فضا به نحوی رقم بخورد که مردم تصور کنند در نظام مدیریت شهری، دو پارگی ایجاد شده است. علاوه بر این، مدیریت شهری باید با استانداری‌ها هم به‌عنوان نمایندگان عالی دولت وارد تعامل شوند و آسایش مردم درگرو همین تعامل‌هاست.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: پس از این، توجه به وظایف شهرداران است که اهمیت پیدا می‌کند. چندین تکلیف مهم بر دوش شهرداران است که مطالبه قانون‌گذار بوده و از جمله آن می‌توان به قانون درآمدهای پایدار اشاره کرد که تلاش دارد تا مدیریت شهری را در مسیر درست ریل‌گذاری کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، اگر بحرانی در شهرها اتفاق بیفتد که آسیبی به مردم وارد کند و آن اتفاق رخ نمی‌داد اگر کانالی لایروبی می‌شد یا بنایی سالم‌سازی می‌شد، بدون شک مسئولیت آن بحران بر عهده شهرداری‌هاست. ما در زلزله خوی هم این کار را کردیم و کسانی که خانه ساختند و آن خانه‌ها تخریب شد، به دادگستری معرفی شدند تا هم خودشان و هم مهندسان ناظر آن‌ها موردرسیدگی قرار بگیرند.

وحیدی با بیان اینکه شهرداری‌ها در هر موضوع و مسئله‌ای در کشور، دارای مسئولیت‌هایی هستند، تصریح کرد از جریان هدف‌گذاری برای کاشت یک میلیارد نهال گرفته تا مبلمان شهری و حمل و نقل عمومی، شهرداری‌ها تا حدی مسئولیت دارند. مدیریت شهری باید بتواند هویت و معنویت را بر شهرها حاکم کند. شهری که مردمش با هم اتصال فرهنگی داشته باشند، در سایه مدیریتی قابل تحقق است که هویت‌ها و اصالت‌ها حفظ شوند.

در پایان این همایش آیین واگذاری 70 دستگاه خودروی خدماتی و 20 واحد تجاری توسط سازمان همیاری شهرداری‌های استان خراسان رضوی نیز برگزار شد./م.ا/3477/




  • منبع خبر:
  • گروه خبری: عمومی
  • تاریخ خبر: 25 اسفند 1401
  • تعداد بازدید: 341



موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی